- Opel continuă schimbarea creativă printr-o nouă campanie
- Noul Corsa surprinde cu inovatii de la segmente de clasă superioară
- Claudia Schiffer promovează din nou Opel pe scena internațională
- Modelul a câștigat deja recunoașterea specialiștilor
Rüsselsheim. Este o întrecere permanentă: lupta care se duce între producătorii auto şi fotografii spioni. Primii fac tot ce le stă în putere pentru a-şi ascunde cele mai recente creaţii de lumea exterioară cât mai mult timp posibil, iar ceilalţi dezvoltă tehnici din ce în ce mai creative pentru a-şi surprinde victima motorizată şi pentru a face primele fotografii ale unui prototip. Opel dezvoltă de 30 de ani folii de camuflaj şi componente artificiale pentru a păcăli spionii din industria auto. Cea mai recentă creaţie a echipei de acoperire este utilizată, printre altele, pentru noul Opel Astra: folia de camuflaj „Cube” în alb şi negru. Opel speră să păstreze secret designul şi interiorul modelului Astra recent dezvoltat, până la publicarea primelor fotografii, în cursul săptămânilor viitoare. Modelul Astra va fi expus pentru prima dată în curând, în toată splendoarea sa, şi îşi va sărbători premiera mondială la Salonul Auto Internaţional de la Frankfurt, în septembrie.
Experţii au acordat o atenţie deosebită protejării părţii frontale cu design nou, a grilei radiatorului cu fulgerul distinctiv Opel şi a părţii din spate de privirile indiscrete. Dacă expertul în camuflaj Andreas Kubis ar fi avut mână liberă, noul Astra ar fi fost acoperit complet. Dar prototipurile Astra pot fi distorsionate doar până la un anumit nivel, care să le permită inginerilor şi piloţilor de testare să ofere rezultate reale pentru viitorul autovehicul de serie. Şi, bineînţeles, un inspector de siguranţă TÜV trebuie să aprobe autovehiculul camuflat înainte de a se permite conducerea acestuia pe şosele. Aceasta îl determină pe Kubis să accepte mai uşor unele lucruri, luminile de exemplu. |
„Semnalizatoarele de direcție trebuie să fie vizibile din lateral”, explică Kubis. Cu toate acestea, ideal ar fi ca forma farurilor să rămână ascunsă, deoarece este unul dintre factorii de identificare caracteristici pentru fiecare autovehicul Opel.
Kubis, director tehnic certificat, a încercat cu succes să fie cu un pas înaintea fotografilor spioni încă din anul 2012. Efectele 3D ale foliei de camuflaj „Cube”, care a frustrat deja privirile indiscrete în timpul etapei de dezvoltare a modelului Corsa, lasă doar să se întrevadă contururile noului Astra, făcându-le să pară estompate şi derutând privitorii. Pentru a acoperi complet un model din clasa compactă, cum este noul Opel Astra, sunt necesare între 60 şi 70 de folii. Acestea sunt rezistente la loviturile pietrelor, la temperaturi extreme şi radiaţii UV. Temperaturile între minus 40 de grade şi plus 80 de grade Celsius nu sunt o problemă. În definitiv, piloţii de testare din Arjeplog, în nordul Suediei, trebuie să utilizeze camuflajul în cele mai dificile condiţii meteorologice.
Experţii au utilizat în premieră absolută o folie suplimentară pentru camuflarea panoului de instrumente, a consolei centrale şi a sistemului de infotainment ale prototipului Astra complet nou. „Materialul este binecunoscut de la laptopuri şi telefoane mobile. Previne vederea din lateral a conţinutului ecranului”, explică Kubis. Acoperirile din material plastic şi adaosul de spumă simulează forma instrumentelor, iar folia de camuflaj poate păcăli şi cele mai puternice obiective cu zoom.
De la Fishies, via Wirries şi până la Cube: patru generaţii de folii de camuflaj
„Cube” reprezintă deja a patra generaţie de folii de camuflaj utilizate de Opel. „Privind retrospectiv, este simplu de văzut modul în care colegii au adaptat tendinţele actuale din domeniul construcţiei de caroserii şi le-au transformat într-o filozofie a camuflajului perfect”, a declarat Kubis. La început, ideea era ca marginile cele mai vizibile să fie acoperite şi farurile să fie ascunse cu bandă de culoare galbenă şi roşie. Dar exigenţele impuse camuflajului au crescut în mod constant, pe măsură ce tehnologia aparatelor de fotografiat s-a îmbunătăţit. La sfârşitul anilor 80, camuflajul a atins un nou nivel, partea frontală şi cea din spate dispărând, de asemenea, sub banda de mascare. |
„Chiar şi geamurile erau acoperite parţial, pentru a le masca liniile caracteristice”, a spus Kubis. Prima folie de camuflaj Opel, cu un model în formă de peşti, denumită „Fishies”, a fost utilizată pentru modelul Corsa C în 1999. Atunci era nevoie ca o echipă de până la trei persoane să muncească timp de câteva zile pentru a aplica folia pe autovehicul. Treptat, experţii în camuflaj au adăugat la folie componente din material plastic şi din spumă, pentru a distorsiona complet aspectul autovehiculului. În cazul modelului „Flimmies”, utilizat printre altele pentru modelul Astra din 2009, timpul necesar pentru acoperirea unui autovehicul a fost redus la două zile. Dar fiecare porţiune trebuia să fie aplicată individual, pentru ca mai târziu să fie necesar să fie îndepărtată printr-o procedură minuţioasă. Tehnologia de imprimare serigrafică utilizată pentru generaţia a treia, „Wirries”, folosită în perioada 2011 – 2013, asigura reducerea timpului de lucru necesar cu până la o zi. Folia putea fi aplicată într-o singură bucată şi îndepărtată dacă era necesar.
Regulă pentru piloţii de testare: camuflajul face parte din fişa postului
Opel camuflează interiorul noilor sale autovehicule încă din 2008 şi, evident, s-au înregistrat progrese şi în acest domeniu. În trecut erau utilizate elemente de acoperire din piele artificială cusute manual, cu Velcro, pentru a acoperi panoul de instrumente şi planşa de bord. În prezent, experții utilizează o ţesătură tip plasă folosită la rucsacuri, material mult mai uşor, care permite acoperirea separată a fiecărei componente. Duzele de ventilaţie, frâna de mână şi unele butoane importante, cum ar fi butonul pentru luminile de avarie, trebuie să rămână neacoperite în timpul deplasării. Un material laminat special acoperă luneta şi geamurile laterale, permiţându-i, în acelaşi timp, şoferului să vadă în afară. Până în prezent, piloţii de testare şi inginerii au urmat o regulă simplă, în special la parcarea autovehiculului: acoperă instrumentele şi protejează interiorul împotriva privirilor indiscrete.
Camuflajul este bun, dar un truc este şi mai bun
Dacă observăm lumea animalelor, constatăm că un camuflaj este bun, dar un truc poate fi şi mai bun. Noul ADAM S cu jantele sale atrăgătoare şi spoilerul distinctiv a constituit o adevărată provocare pentru Kubis şi echipa sa. „Nu am intenţionat să facem primul prototip şi mai atrăgător. Şi acesta este motivul pentru care nu am camuflat modelul ADAM S, ci l-am făcut să pară un autovehicul de antrenament”, a declarat Kubis. Pentru stratagemă au fost utilizate o inscripţie „Training şoferi” şi nişte benzi sport în negru şi galben, iar paparazzi şi-au pierdut interesul. Bătălia a fost câştigată, cel puţin până la runda următoare.