500 MILIOANE MAȘINI GM: UN BUICK SPECIAL 40 ÎN TURUL ROMÂNIEI RETROMOBIL

500 MILIOANE MAȘINI GM: UN BUICK SPECIAL 40 ÎN TURUL ROMÂNIEI RETROMOBIL

București. Istoria celor 500 de milioane de mașini produse de grupul GM sărbătorite în prezent a început la debutul secolului 20, când în America...

500 MILIOANE MAȘINI GM: UN BUICK SPECIAL 40 ÎN TURUL ROMÂNIEI RETROMOBIL

București. Istoria celor 500 de milioane de mașini produse de grupul GM sărbătorite în prezent a început la debutul secolului 20, când în America existau mai puțin de 8.000 automobile, multe dintre ele alimentate cu abur sau electricitate, în timp ce altele aveau motoare pe benzină. O participare neașteptată la primul Salon Auto de la New York Auto, în 1900, a arătat amploarea fascinației pe care publicul o avea față de automobil. În următorii câțiva ani, sute de companii tinere au încercat să răspundă cerințelor unei piețe în creștere. General Motors a fost fondat de William „Billy” Durant, la 16 septembrie, 1908. Durant  devenise producător de vârf pentru vehicule trase de cai din Flint, Michigan, înainte de a-și face incursiunea în industria de automobile.

La începuturile sale, GM a inclus doar Buick Motor Company, dar în câțiva ani a achiziționat mai mult de 20 de companii, inclusiv Oldsmobile, Cadillac, și Oakland, astazi cunoscut sub numele de Pontiac. În Germania, o companie numită Opel a început prin fabricarea de mașini de cusut de încredere. Opel a devenit un brand recunoscut la nivel mondial după adăugarea bicicletelor în gama de produse. În 1899, Opel a intrat pe o piață auto în creștere cu Opel-Patent-Motorwagen Sistem Lutzmann și a devenit parte a General Motors treizeci ani mai târziu, în 1929. Opel a avut o contribuţie majoră la impresionanta aniversare a 500 de milioane de unități produse: compania din Rüsselsheim a construit de-a lungul timpului un total de 68 de milioane de autovehicule, în timp ce în prezent vinde în fiecare an peste un milion de unități.

 

Buick a rămas un motiv constant de fascinație pentru admiratorii fenomenului auto, iar modelele produse au depășit granițele piețelor tradiționale ale mărcii, încât modele simbol ajungând să suscite pasiune și în România.

După 20 de ani: Buick 40 Special (1938)

Cel mai recent proprietar român al unui model Buick clasic, un cunoscător al istoriei automobilului, explică importanța lui 40 Special: „În 1937, când a introdus motorul cu opt cilindri în linie Dynaflash, caroseria Fisher construită exclusiv din oțel, noul cardan și noul sistem de suspensii cu arcuri elicoidale, Buick a produs un cutremur pe piața automobilelor de lux. În 1938 a sosit și lovitura finală, transmisia automată”, arată relevanța modelului Bogdan Coconoiu, membru fondator și președinte al Retromobil Club România, care a urmărit modelul timp de două decenii până să îi devină acum proprietar.

Buick anunța în reclamele vremii că automobilul său este cel mai modern de pe piață, dar că, în ciuda inovațiilor încorporate, păstrează soluțiile tehnice care în timp și-au dovedit viabilitatea. Noul automobil Buick ingloba numeroase elemete de avangardă la acel moment, care îl detașau semnificativ. Motorul de 248 ci (4.065 cmc) cu supape în cap care echipa modelul Special dezvolta 107 CP, în timp ce ulterior, pe modelele Roadmaster, Century și Limited a ajuns la 140 CP. Noul tip de suspensie, cardan și motor oferea pasagerilor un confort superior, automobilul funcționând incredibil de lin. În ciuda masei de 1.600 km, automobilul avea un demaraj excelent și un consum mediu de 17 – 20 l / 100 Km.

 

Calitățile automobilului de 77 de ani vor fi testate într-un solicitant Tur al României. Abia ajuns în țară, modelul pornește la drum în caravana mașinilor interbelice organizată de Retromobil Club Român între 8 și 16 mai. Mașina va parcurge un total de peste 2,000 km și va trece în această săptămână prin Constanța, Buzău, Bacău, Piatra Neamț, Bistrița, Dej, Baia Mare, Satu Mare, Carei, Oradea, Arad, Timișoara, Drobeta Turnu Severin, Craiova, Alexandria, urmând să revină la București după nouă zile pe drum.

În varianta Special, automobilul măsoară 5.080 mm în lungime. Sistemul de frânare hidraulic și direcția demultiplicată permiteau șoferului să exploateze la maxim automobilul, iar consumul ridicat de carburant și ulei deveniseră o amintire. În 1938, Buick plusează printr-un face lift, repetat în 1939. Astăzi, modelul ’38 este cel mai apreciat de către colecționari, fiind produs în variantele Sedan (cu și fără portbagaj), Coupe, Roadster și Cabriolet. Sloganurile firmei “It’s Buick again” sau “Better buy a Buick” au susținut vânzări record pentru o mașină din clasa superioară de preț. Buick a produs în 1938 un număr de 173.975 de automobile. Dintre acestea, 130.838 de exemplare au fost model 40 Special, 82.191 fiind varianta Sedan.

Vedetă de film, pasiune în viața reală

 

În Romania, reputația modelului Buick ’38 s-a construit în principal prin intermediul cinematografiei, mașina devenind începând cu anii ’70 vedetă de film. Un frumos exemplar de culoare albastră a fost mașina comisarulului de poliție interpretat de actorul și regizorul Sergiu Nicolaescu într-unul din unul din rolurile sale memorabile. Buick-ul ’38 a fost “distribuit” în numeroase filme românești, cele mai importante fiind Ultimul cartuș, Cu mâinile curate, Un comisar acuză, Revanșa, Delul, Ziua Z, Oglinda și Supraviețuitorul. Modelul nu a fost ocolit nici de regizorii străini care au realizat filme în România dupa 1989:  To vlema tou Odyssea (1995), Amen (2002) și, cel mai recent, Excape to Shanghai (2015).

 

Previzibil, pasiunea pentru model a lui Bogdan Coconoiu a început tot în sălile de cinema. “A fost dragoste la prima vedere. Urmaream unicul exemplar existent in Romania, cel din film, la toate evenimentele care se organizau. Îmi amintesc că în studenție, dupa ce asistam la startul Raliului București – Sinaia, luam trenul și fugeam să nu ratez expoziția din Sinaia. Deși n-o să mă recunoașteți, în fotografia din 1994 sunt chiar eu, alături de această extraordinară mașină, fără discuție cea mai importantă piesă a colecției mele”.

O viață dedicată modelelor Buick ’37-‘38

Modelul care rulează acum pe șoselele din România are un istoric pe măsură de spectaculos. Americanul Dave Lewis (1938-2012) a fondat în 1980 clubul Buick ’37-’38 și un an mai târziu revista periodică “The Torque Tube”. Ulterior, a deschis un mic atelier de restaurari auto în Springfield (IL), devenind în scurt timp specialist în marcă. În 1984 a primit a treia comandă de restaurare a unui Buick ’38, iar 28 de ani mai târziu văduva proprietarului i-a returnat automobilul cu rugămintea de a-l vinde. Lewis a achiziționat automobilul, considerând că nu există reclamă mai bună pentru atelierul său decât prezentarea acestuia la diferite evenimente dedicate vehiculelor istorice.
Automobilul părea restaurant recent, aratând precum în ziua în care părăsise atelierul. Este vândut unui membru al clubului Buick din Oklahoma care are mai multe exemplare în colecție, însă vârsta înaintată îl determină după doi ani să vândă automobilul. Din fericire, această bijuterie poposește acum în România și va putea fi admirată la evenimentele dedicate vehiculelor istorice.

marți, 12 mai 2015 - Opel Erebus ★ ★ ★ ★ ★

Adresa sediului Erebus

Str. Ioan Bianu nr. 47
Sector 1, Bucuresti

Telefon

031 005 OPEL
      031 005 6735
0740 EREBUS
      0740 373 287

E-mail

office@opel-erebus.ro





Link-uri recomandate



Opel